Hemsystrar, som skulle kunna rycka in vid husmors sjukdom, började först
anställas av de husmodersföreningar som bildades under och efter första
världskriget. I Uppsala fanns det en hemsysterskola mellan 1915 och 1974.
Fonden bildades 1974 och medlen kommer från försäljningen av den fastighet
på Hildur Ottelinsgatan där utbildningen skett. På stadsarkivet i Uppsala finns
förutom elevmatriklar bland annat en stor samling pressklipp.
Hemvårdarinnor hade olika utbildning, varierande mellan korta rödakorskurser i
hälso- och sjukvård till längre utbildningar vid olika hemsysterskolor i landet.
Idag finns troligen ytterst få hemsystrar i tjänst. Motsvarande arbete utförs nu
inom social omsorg/socialt arbete, vilket medför att personer som arbetar inom
hemtjänst och personlig assistans, barnomsorg, äldreomsorg, övrig socialtjänst,
friskvård med mera kan söka stipendier.
Förutom bidrag till vidareutbildning, forskningsprojekt, studieresor o d har fonden
bidragit till att bl a följande publikationer kommit till stånd:
Handbok om bemötande vid demens av Kerstin Lundström, Octopus Demens AB 2008,
ISBN 978-91-633-3127-5 Häftet omfattar 43 sidor (A5) och vänder sig till personer som
arbetar inom hemtjänsten och möter personer med minnesproblem. Den kan även vara
till god hjälp för anhöriga. En överskådlig innehållsförteckning gör det lätt att använda
häftet och enkla illustrationer bidrar positivt till framställningen. Häftet kan köpas via
www.demensbutiken.se.
Ett år i hemtjänsten av Christina Nilsson, Författarnas Bokmaskin 2001,
ISBN 91-7910-357-x. Boken omfattar 111 sidor (A5) och beskriver hur
hemtjänsten såg ut i ett vårdområde i Helsingborg, under ett år i mitten
av omdaningarnas nittiotal, från en undersköterskas perspektiv. Boken
beskriver ingående hennes arbete med olika äldre personer, glädjeämnen
och sorger.
Självbilder, Att komma vidare genom skapande av Annika Berg - Frykholm,
Bokförlaget Bergsäker 2008, ISBN 978-91-633-2659-2 Boken omfattar 215 sidor
och har ett rikhaltigt bildmaterial i fyrfärgstryck. Innehållet i boken består av
intervjuer med bildterapeuter och utgår från deras arbete med barn och vuxna
i olika livssituationer. Fallstudierna, i vilka namnen är fingerade, är lätta att
ta till sig och samtidigt berör de en som läsare. Boken har även en del som tar
upp dagens forskning i ämnet och positivt nog flera lästips om man vill lära sig
mer om bildterapi. Författaren har slutligen sammanställt en lista över vilka
utbildningar som finns i Sverige för att kunna arbeta som bildterapeut.
Dessutom har fonden bidragit till genomförandet av flera kurser som bygger på
utbildningsmaterialet: Matskola för äldre. Materialet består av en handledardel,
64 sidor (A4) med en CD-skiva som innehåller PowerPoint-bilder till stöd för
undervisningen och en deltagardel, 36 sidor (A4). Materialet är tillkommet efter
en idé från ett EU-finansierat forskningsprojekt "Mat på äldre dar". Det vänder
sig till äldre (65+) och innehåller förslag till 5 kurstillfällen. Under kursen lagar
deltagarna mat och äter tillsammans. Tanken är att de ska inhämta kunskaper
om mat och näring och att kursen ska bidra till nya kontakter för framtida
gemensamma måltider. Materialet har utarbetats under 2006 och är utgivet av
Institutionen för hushållsvetenskap vid Uppsala universitet. Huvudansvarig har
varit docent Margaretha Nydahl. (Sedan materialet producerades har institutionen
bytt namn och adress. Från och med 2008 heter den Institutionen
för kostvetenskap med adressen BMC, Box 560, 751 22 Uppsala.)